Atatürk-Beethoven benzerliği
Trakya Üniversitesi Devlet Konservatuvarının düzenlediği 250. Doğum Gününde, Türkiye'de Ludwig van Beethoven Sempozyumu'na katılan Prof. Rengim Gökmen, Alman piyanist ve besteci ile Mustafa Kemal Atatürk'ün benzerliğine dikkat çekti. Gökmen, Beethoven'ın 9'uncu senfonisini, Fransız İhtilali ve değerlerinin manifestosu olarak tanımlarken 'Beethoven'ın bütün yaşamında savunduğu değerler hümanizm, kardeşlik, eşitlik, adalettir. Atatürk de hem kendi, hem de kurmuş olduğu cumhuriyetin yaşam felsefesini bu değerler üzerine inşa etmiştir' dedi.
Trakya Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Alman piyanist ve besteci Ludwig van Beethoven'ın resmi kayıtlara göre doğum gününün 250'nci yıldönümünde sempozyum gerçekleştirdi. Trakya Üniversitesi'nin resmi sosyal medya hesaplarından canlı yayınlanan '˜250. Doğum Gününde, Türkiye'de Ludwig van Beethoven Sempozyumu'nda katılımcılar, performans ve sunumlarını video konferans sistemiyle gerçekleştirdiler.
Trakya
Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Erhan Tabakoğlu ile Rektör Yardımcısı ve Devlet
Konservatuvarı Müdürü Prof. Ahmet Hamdi Zafer'in açılış konuşmaları ile
başlayan sempozyumda, Cihat Aşkın ve Gülden Teztel, Sela Can Dökmeci ve Gizem
Alkan ile Orçun Orçunsel ve Orchestra'Sion, Beethoven eserlerinden oluşan performanslarını
sundular.
'KONSERVATUVARIMIZLA GURUR DUYUYORUZ'
Rektör
Tabakoğlu, konuşmasında Devlet Konservatuvarı'nın faaliyetlerine devam ettiğini
belirtirken; 'Sadece bölgemizin değil; hem uluslararası alanlarda, hem de
ülkemizde pek çok projeye imza attılar. Bizim görünürlüğümüzü ve
evrenselliğimizi temsil eden konservatuvarımızla gurur duyuyoruz. Şimdi yine
çok önemli bir etkinlikle karşınızdayız. Beethoven'ın 250'nci yaş günü
nedeniyle çok önemli bir etkinlik burada paylaşılacak. Rektör Yardımcım ve
Konservatuvar Müdürüm Sayın Prof. Ahmet Hamdi Zafer başta olmak üzere değerli
ekibine ve tüm katılımcılara başarılar diliyorum' ifadelerini kullandı.
'YAPTIĞIMIZ İŞİN DOĞRULUĞUNA İNANDIK'
Tabakoğlu'nun
konuşmasının ardından sempozyumda bir konuşma da Prof. Zafer yaptı. Zafer,
konuşmasında Trakya Üniversitesi'nin uluslararası bilimsel değerleri
benimseyen, analitik düşünen, özgüveni yüksek, girişimci bireyler yetiştirmek;
bilimsel araştırmalar ve ürettiği hizmetlerle toplumsal fayda sağlamak
misyonuna sahip olduğunu söylerken; 'Bunun temelini, hem kendi öz değerlerini
muhafaza edip kültürünü geliştirmeyi, hem de uluslararası manada yeni fikirlere
ve buluşlara açık olmayı gerektirirdi. Cumhuriyetin başkenti Ankara'da kurulan
ilk kurumun, binası ilk yapılan okulun Musiki Muallim Mektebi olması da bu
misyonun temelinde yer alır. Müzik bir kültürdür ve biz sanatçılar, müziğe
doğru açıyla gösterilen bir önemin, bir ülkenin ve toplumun kaderini nasıl
değiştirdiğini Mustafa Kemal Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti örneğinde gördük.
Üniversitemiz bünyesinde Devlet Konservatuvarı, Senfoni Orkestrası ve birçok
sanatsal topluluk var. Balkanlar başta olmak üzere uluslararası alanda temsil
görevi üstlenen çok değerli öğretim kadrosuna ve öğrencilere sahip bir
üniversite olmanın gururunu taşıyoruz. Trakya Üniversitesi bünyesindeki
sanatçıların müzikle ifade ettikleri sözleri dikkatle takip ediliyor, dünya
çapında ünlü ve büyük bir besteci olan Beethoven'ın 250'nci doğum yılını
kutlamak, ülkemizdeki anlamını bu etkinlik ile hatırlamak ve onun önemini
anlatmak niyetiyle yola çıktığımızda da bu konuda olumlu tepkiler aldık. Yaptığımız
işin doğruluğuna inandık. Bu vesileyle çok değerli ve gurur duyduğumuz
sanatçılarımızla, saygıdeğer bilim insanlarımızla bir araya gelecek olmak da
bizi çok mutlu ediyor. Umuyoruz ki salgın bittiğinde onlarla yüz yüze bir araya
gelecek, hem Edirne'de, hem ülkemizin çeşitli şehirlerinde, hem de sınırlarımız
dışında onlarla bir arada olacağız. Onlara, bizleri kırmadıkları ve davetimizi
kabul ettikleri için en içten teşekkürlerimi sunuyorum' dedi.
GÖKMEN'DEN İLGİ ÇEKİCİ SUNUM
Sempozyumun
açılış oturumunda ise Orkestra Şefi Prof. Rengim Gökmen 'Beethoven'ın Çağdaş
Türk Müziği Bestecilerine Etkisi ve 9. Senfoniye Bir Bakış', Koro Şefi Doç.
Ahter Destan 'Bir Koro Bestecisi Olarak Beethoven' ve Müzikolog Ersin Antep
'Beethoven ve 9. Senfoninin Türkiye Yolculuğu' konularında sunum
gerçekleştirdiler. Gökmen'in sunumu sempozyum izleyicilerinden çok sayıda
olumlu yorum aldı.
'ÇAĞDAŞ TÜRK BESTECİLERİ ETKİLENDİ'
İzmir
Devlet Senfoni Orkestrası, Karşıyaka Belediyesi Oda Orkestrası, Cemal Reşit Rey
Senfoni Orkestrası ve Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası gibi orkestralarda
daimi şeflik ve genel sanat yönetmenliği görevlerinde bulunan Prof. Gökmen, Beethoven'ın
özellikle son eserleri olan kuartet, senfoni ve sonatlarında kullandığı yapıyla
çağdaş 20'nci yüzyıl bestecilerini her yönüyle etkilediğini belirtirken; 'Çünkü
19'uncu yüzyılda polifonik yazı çok fazla kullanılmıyordu. 20'nci yüzyılda
tekrar yaşama geçmiştir. Çağdaş Türk bestecilerinin hepsinin kişilik, duruş ve
yaşama bakış anlamında Beethoven'ından etkilendiğini düşünüyorum' sözlerine yer
verdi.
ATATÜRK İLE BENZERLİĞİNE DİKKAT ÇEKTİ
Beethoven'ın
9'uncu senfonisinin, Fransız İhtilali'nin savunduğu değerlerin bir manifestosu
olduğunu söyleyen Gökmen; 'Beethoven'ın bütün yaşamında savunduğu, koruduğu,
yaşattığı değerler; hümanizm, kardeşlik, eşitlik, adalettir. Fransız İhtilali
de bu değerler üzerine kurulmuştur. Türkiye Cumhuriyeti'nin aslında kuruluş
felsefesi bu değerler üzerinedir. Burada özellikle dikkat çeken bir konu var;
Beethoven, aynı yılda değil ama Atatürk ile aynı yaşta ve aynı rahatsızlıktan
ölüyor. Bu benzerlik tamamen tesadüfi bir benzerliktir. Ama Atatürk ile tesadüf
olmayan benzerliği yaşam değerleridir. Atatürk de hem kendi yaşam felsefesini,
hem de kurmuş olduğu cumhuriyetin yaşam felsefesini bu değerler üzerine inşa
etmiştir' dedi.
'SAYGUN ÇOK ETKİLENDİ'
Gökmen, Cumhuriyet
bestecilerinin de Beethoven'ın Fransız İhtilali değerlerine sahip çıktığı gibi
Mustafa Kemal Atatürk'ün kurduğu Türkiye Cumhuriyeti değerlerine sahip
çıktığını söylerken; Özellikle Türk Beşleri olarak adlandırdığımız Atatürk'ü
sağlığında tanımış olan bestecilerde bu idealler daha fazladır. O idealler uğruna
yaşamış olan özellikle Ahmet Adnan Saygun, bu konuda biraz daha öne
çıkarıyorum. Beethoven'ından esinlenişini, derslerinde ne denli bahsettiğini,
ne kadar etkilendiğini çok yakından tanık oldum. Bunlar, benim için çok değerli
anılardır. Saygun'un, Beethoven'ın polifonik yazı biçiminden ve bütün senfoni
yapısını kurmasından çok etkilendiğini düşünüyorum' ifadelerine yer verdi.
DİNLETİ İLE DEVAM ETTİ
Sempozyumun
2'nci dinleti bölümünde ise Ahmet Hamdi Zafer, Ş. Öner Dinç ve M. Eren
İşkodralı'dan oluşan Trakya Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Oda Müziği
Üçlüsü, Gizem Alkan ve Zeynep Ülbegi, Sevil Ulucan Weinstein ve Gülnare
Şekinskaya, Laçin Modiri ve Batuğhan Uzgören ile Çisem Önver Zafer ve Gizem
Alkan, Beethoven eserleri icra ettiler.
PROF. ZAFER DE SUNUM YAPTI
Prof.
Ahmet Hamdi Zafer'in 'Keman-Piyano Sonatlarıyla Beethoven' sunumu ile devam
eden sempozyumda Sosyolog Prof. Dr. Ali Ergur 'Kardeşlik ve İlerleme: Comte'un
Merceğinden Beethoven'ın Müziği' ve Müzik Eğitimci Doç. Dr. Mehmet Ali Özdemir
'Türk Halk Çalgılarıyla Beethoven Eserleri Seslendirmek' konularında sunum
yaptılar. Sempozyumun 3'üncü dinletisi de Erkin Onay, Çağ Erçağ ve Gökhan
Aybulus'tan oluşan Trio Hexis'in Beethoven performansı ile başlarken; Beste
Tıknaz Modiri ve Musa Eren İşkodralı da Beethoven'ın bir eserini icra ettiler.
SONUÇ BİLDİRGESİ İLE SONA ERDİ
Sempozyumun
3'üncü oturumunda ise Piyanist Doç. Özgür Ünaldı 'Beethoven: Bir Piyanist ve
Besteci' ile Orkestra Şefi Cemi'i Can Deliorman 'Devrimler Çağında Beethoven
Senfonileri' konularında sunum yaptılar. Sempozyumun son dinletisinde de Özgür
Önaldı, Özgecan Günöz ve Çağlayan Çetin'den oluşan Bosphorus Trio, Ender
Sakpınar ve EBBSO, Beethoven eseri icra ettiler. Sempozyum, son oturumunda
sonuç bildirgesi ile sona erdi.