Tarihi tabloda şaşırtan detay

Edirne Belediyesi'nde bulunan şehit ressam Hasan Rıza'ya ait, Osmanlı'nın Rumeli'ye geçişini tasvir eden 'Osmanlının Rumeli'ye Geçişi' adlı tabloda şaşırtan bir detay ortaya çıktı. Sanatçının bu resme başlamadan önce başka bir resme başladığı tespit edildi.

TAKİP ET

Edirne Belediye binasında bulunan 5 adet tarihi tablonun, Milli Saraylardaki restorasyon çalışmaları tamamlanarak belediyeye teslim edildi. Tablolar arasında yer alan Ressam Hasan Rıza'ya ait, 'Osmanlının Rumeli'ye Geçişi' isimli tabloda yapılan çalışmada, ressamın bu tablo öncesinde tuvalde başka bir resme başladığı, ancak daha sonra bundan vazgeçerek onun üzerine mevcut yağlı boya resmi yaptığı anlaşıldı.

Edirne Belediyesi'nin envanterinde yer alan ve 1900'lü yılları yansıtan yağlıboya tablolardan Şehit Ressam Hasan Rıza'nın 'Osmanlı'nın Rumeli'ye Geçişi' ve 'Karlı Bir Havada Geyikler' isimli tabloları ile Ressam Hasan Mehmed'e ait olan 'Kızıldeniz Manzarası', Ressam Topçu Kaymakamı Reşid'e ait 'Geyikli Manzara' ile Ressam O. Kurkdjian'in 1902 yılı Edirne Belediye Meclisi üyelerini resmettiği tablolar 2018 yılı ortalarında restorasyonunun yapılması için Türkiye Büyük Millet Meclisi Milli Saraylar Genel Sekreter Yardımcılığı Teknik ve Restorasyon Uygulamalar Başkanlığı'na gönderildi. Tabloların restorasyonu tamamlandı ve Edirne Belediyesi'ne teslim edildi.

KIZIL ÖTESİ IŞINLARLA HASAR TESPİTİ

Milli Saraylar Genel Sekreter Yardımcılığı Teknik ve Restorasyon Uygulamalar Başkanlığı'nda yapılan çalışmalarda, tablolarda ultraviyole çekimleri, kızıl ötesi ışınlar ve mikroskoplar kullanılarak önce hasar tespitleri yapıldı. Daha sonra da tablolarda hasarlı yerlere dolgu ve estetik çalışmaları yapılarak, buralar guvaj boyalar ile rötuşlandı, nemden zarar görmemesi için arka kısımlarına koruma paneli uygulaması gerçekleştirildi. Bu çalışmalar sırasında, Ressam Hasan Rıza'ya ait, 'Osmanlının Rumeli'ye Geçişi' isimli tablosunda ilginç bir detay tespit edildi. Tablo üzerinde restorasyon ekibi tarafından yapılan ultraviyole çekim ve kızılötesi ışın uygulamasında, boya katmanının altındaki ham tuvalde ressamın bu tablodan önce başka bir resme başladığı, ancak daha sonra bunu iptal ederek üzerine mevcut resmi işleyerek tabloyu oluşturduğu belirlendi. Hazırlanan restorasyon raporunda da bu ayrıntı fotoğraflı olarak, 'Boya tabakası altında bulunan ve ressamın bu resmi oluşturmadan önce çalışıp sonra vazgeçtiği çizimlerin görünümü' şeklinde kayda geçirildi. Restorasyonu tamamlanan tablolar Belediyedeki yerlerine yeniden asıldı.